Forskningsstudier från april 2019 och 2016 visar att det är möjligt att på egen hand, med en enkel metod, minska symtomen och förbättra välbefinnandet vid sköldkörtelsjukdom. Nu kommer boken Kokbok för sköldkörteln som bygger på samma principer som tillämpats i den kliniska forskningen. Det går utmärkt att följa upplägget hemma i sitt eget kök

 Ladda ner matlistorna från boken, skriv ut och sätt upp på kylskåpet. 

Köp boken via Bokus (annonslänk)

Provläs ett utdrag ur boken

Om boken

Kokbok för sköldkörteln inleds med en faktadel om sköldkörtelsjukdom och autoimmun kost (AIP), skriven av Karl Hultén, följt av Cecilia Nisbet Nilssons enkla och läckra recept stärker din maghälsa, fyller på med näring och förändrar spelplanen för ditt immunförsvar. Här finns vardagsmat, frukost, mellanmål, bröd och dryck. Berättelser från personer som blivit hjälpta av denna kost ger dig inspiration och motivation.

Sköldkörtelsjukdom och maghälsa

Sköldkörtelsjukdom börjar i de flesta fall i magen, där vårt immunförsvar bor. När sköldkörtelns funktion brister slår det tillbaka med ytterligare försämring av maghälsa och inflammation. Det uppstår en negativ spiral som behöver brytas med hjälp av kost och livsstil. 

Läkemedelsbehandling med hormonersättning kan göra dig bättre, men sällan helt bra. Det beror på att själva grundproblemet med immunförsvaret inte kan åtgärdas med läkemedel. Immunförsvaret är fortfarande ur balans och fortsätter orsaka problem i hela kroppen. För att komma tillrätta med inflammation och kvarstående symtom måste maghälsan förbättras och din kropp få den näring den behöver.

Upplägget följer autoimmun kost (AIP)

Den autoimmuna kosten (även kallad AIP från ”autoimmuna protokollet”) är fri från gluten, mejeriprodukter, socker och tillsatser. Den är dessutom fri från vanliga allergen som ägg, nötter och frön samt livsmedel som kan irritera immunförsvaret. Det rekommenderas att du följer detta kostupplägg i minst 4–12 veckor. Därefter följer återintroduktioner där du testar dig fram till en individanpassad läkande kost. 

Bokens faktadel går igenom:

  • vad autoimmun kost (AIP) är och hur det påverkar sköldkörtelsjukdom 
  • kopplingarna mellan glutenkänslighet och Hashimotos
  • hur du ska tänka kring intag av selen och jod när ska äta för att minimera risker och symtom
  • hur psykisk stress påverkar sköldkörteln
  • hur din tarmflora kan påverkas för att minska dina symtom

 

Vi som har arbetat med boken är

Författarna Karl Hultén och Cecilia Nisbet Nilsson

Fotograf: Denise Vestin

Redaktör: Anna-Maria Norman

Formgivare: Kristina Schollin-Borg

Illustrationer: Sara N Bergman och Mikael Larsson

 

INNEHÅLLSFÖRTECKNING

Förord (av Nadja Öström, fd ordf Sköldkörtelförbundet). . . . . . . . . . 7

Inledning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

 

DEL 1 – FAKTA (av Karl Hultén) 

Många symtom – ett grundproblem . . . . . . . . . . . . . . 14

Mat som medicin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

Sköldkörtelsjukdom börjar i magen . . . . . . . . . . . . . . 32

Återintroduktioner

– hitta din individanpassade kost . . . . . . . . . . . . . . . . . 42

Läkemedel och kosttillskott . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46

Din läkande livsstil . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48

Referenser . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54

 

DEL 2 – RECEPT (av Cecilia Nisbet Nilsson).

Några tips innan du startar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  60

Vegetariskt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63

Fisk och skaldjur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83

Kött, vilt och lever . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101

Fågel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113

Tillbehör och såser . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127

Dryck . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135

Frukost, bröd och mellanmål . . . . . . . . . . . . . . . . 141

Sötsaker . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155

Veckomenyer 14 dagar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162

 

ÖVRIGT

Livsmedel att inkludera (AIP) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166

Livsmedel att utesluta (AIP) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168

Receptregister . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169

Några avslutande ord. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172

Rättelser första tryckningen, första upplagan:

Sid. 29-30 i avsnittet "Jod – gift eller näring" ska mängden jod stå i mikrogram och inte i gram. Här hittar du avsnittet om jod uppdaterat med rätt mått.

Sid 45: Det står: "Använd Bristolskalan som du hittar i bokens bilagor (s. 370) som ett stöd när du analyserar din avföring." Kommentar: Bristolskalan ingår inte i boken, utan den finns på sid 370 i Autoimmun handbok. Vi har nu skrivit om Bristolskalan här samt gjort den nedladdningsbar här.

MEDIAKONTAKT:

För recensionsexemplar, bilder, bokning av intervjuer med författarna eller mer information om Kokbok för sköldkörteln vänligen kontakta bokens redaktör Anna-Maria Norman, annamaria.norman@paleoteket.se. Vid frågor som rör bokens faktadel intervjuas Karl Hultén och vid frågor om bokens recept-del  intervjuas Cecilia Nisbet Nilsson. Vi kan eventuellt även arrangera intervjuer med vissa av de personer som delat med sig av sina vittnesmål i boken.