Forskningsstudier som vi tidigare har skrivit om, från april 2019 respektive 2016, visar att det är möjligt att på egen hand, med kostens hjälp, häva och till och med bli symtomfri från sköldkörtelsjukdom. I Kokbok för sköldkörteln (nov 2019) presenteras ett kostupplägg som bygger på samma principer som tillämpats i den kliniska forskningen – så kallad autoimmun kost (AIP). Det går utmärkt att följa upplägget hemma i sitt eget kök. I det här podd-avsnittet berättar Karl Hultén vad som är viktigt att tänka på när det gäller kost vid sköldkörtelsjukdom.

Några av de punkter som tas upp är:

  • vad autoimmun kost (AIP) är och hur det påverkar sköldkörtelsjukdom
  • kopplingarna mellan glutenkänslighet och Hashimotos
  • hur du ska tänka kring intag av selen och jod när ska äta för att minimera risker och symtom
  • hur psykisk stress påverkar sköldkörteln
  • hur din tarmflora kan påverkas för att minska dina symtom

Lyssna på avsnittet

Rå på orsakerna till sköldkörtelsjukdom

Närmare en halv miljon svenskar lider av någon form av sköldkörtelsjukdom. Vanliga symtom är viktproblem, hjärndimma, värk i kroppen, torr hud, frusenhet, orkeslöshet och nedstämdhet. De flesta som drabbas är kvinnor. Rubbning av sköldkörteln är den vanligaste formen av autoimmun sjukdom och medför stort lidande. Sköldkörteln har en reglerande roll i alla kroppsliga processer och när sköldkörteln inte fungerar som den ska påverkas tusentals kroppsfunktioner samtidigt.

Läkemedelsbehandling med hormonersättning kan göra dig bättre, men sällan helt bra. Det beror på att själva grundproblemet med immunförsvaret inte kan åtgärdas med läkemedel. Immunförsvaret är fortfarande ur balans och fortsätter orsaka problem i hela kroppen. För att komma tillrätta med inflammation och kvarstående symtom måste maghälsan förbättras och din kropp få den näring den behöver.

Sköldkörtelsjukdom börjar i de flesta fall i magen, där vårt immunförsvar bor. När sköldkörtelns funktion brister slår det tillbaka med ytterligare försämring av maghälsa och inflammation. Det uppstår en negativ spiral som behöver brytas med hjälp av kost och livsstil. Därför är det avgörande att rå på grundorsakerna till att sjukdomen uppstått. När vi hittar grundproblemet och gör något åt det, minskar symtomen och i många fall också behovet av läkemedel.

Kort om autoimmun kost (AIP)

Den autoimmuna kosten (även kallad AIP från ”autoimmuna protokollet”) är fri från gluten, mejeriprodukter, socker och tillsatser. Den är dessutom fri från vanliga allergen som ägg, nötter och frön samt livsmedel som kan irritera immunförsvaret. Det rekommenderas att du följer detta kostupplägg i minst 4–12 veckor. Därefter följer återintroduktioner där du testar dig fram till en individanpassad läkande kost. Boken ger dig en uppsättning enkla recept som stärker din maghälsa, fyller på med näring och förändrar spelplanen för ditt immunförsvar.

Kokbok för sköldkörteln inleds med en faktadel om sköldkörtelsjukdom och autoimmun kost (AIP), skriven av Karl Hultén, följt av Cecilia Nisbet Nilssons enkla och läckra recept. Här finns vardagsmat, frukost, mellanmål, bröd och dryck. Berättelser från personer som blivit hjälpta av denna kost ger dig inspiration och motivation.

Länkar

  • Kokbok för sköldkörteln hos Bokus (ange rabattkoden paleoteket19 fram till 30/11 2019)
  • Se innehållsförteckning med mera här 
  • Läs ett utdrag ur Kokbok för sköldkörteln

Lyssna på fler avsnitt

Prenumerera på podden Paleoteket i din podcast-app, eftersom du då inte missar kommande avsnitt. Klicka då här (om du har en podcast-spelare öppnas den) eller sök på ”Paleoteket – läkande kost och livsstil” i din podcast-app. Du kan också lyssna via Acast och Soundcloud. Du kan också läsa om alla avsnitt här 

Bli stödmedlem och stötta vårt arbete med podcasten. Då gör du det möjligt för oss att fortsätta + att vi kan publicera fler avsnitt oftare.