Sötpotatis gånger tre (Paleo/AIP)

Sötpotatis är bland det mest stärkelserika du äter inom både AIP (autoimmun kost) och Paleo. Den fungerar utmärkt som alternativ till vanlig potatis.
Måltid Tillbehör
Kök AIP, Paleo

Ingredienser
  

  • 2 sötpotatisar
  • 1 msk kokosolja

Instruktioner
 

  • Bakad: Halvera sötpotatisen. Kör i ugnen på 200 grader i 30 minuter.
  • Mos: Dela potatisen i mindre kuber och koka i saltat vatten i 10–15 minuter. Mosa med en gaffel och tillsätt valfritt fett. Salta och krydda.
  • Strips: Skär ganska smala stavar. Bred ut över ett bakplåts- papper och ringla lite olivolja över. Vänta med att salta. Tillaga i ugnen på 250 grader i fem minuter, ta ut och vänd på stripsen och kör tills de är gyllenbruna. Lägg dem genast på ett galler att svalna före servering. På så vis förblir de krispiga. Salta allra sist.

Anteckning

Receptet kommer ifrån "Autoimmun kokbok: läkande paleokost" som skrivits av Karl Hultén och Cecilia Nisbet Nilsson. Där hittar du både efterrätter, huvudrätter och tillbehör som följer AIP, autoimmuna protokollet, autoimmun kost.
Fotograf: Denise Vestin, http://denizen.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Recipe Rating