På vilket sätt är näringen som finns i kött viktig för vårt immunförsvar? Vi pratar om B12, D-vitamin och Zink och vilken roll de spelar. Varför är gräsbetat kött mer hälsosamt än konventionellt kött?  Hur mycket animaliska respektive vegetabiliska livsmedel har människan traditionellt ätit? Vad ska man tänka på för att minska eventuella risker med att äta rött kött? Detta och mycket mer pratar vi om i dagens avsnitt av "Paleotekets podcast". Biomedicinare Karl Hultén intervjuas av Anna-Maria Norman. 

Lyssna direkt i din webbläsare här (välj "listen in browser" om du lyssnar från mobilen) :

 

Upplägg

(siffran betyder minut i podcast-avsnittet)

0 Introduktion med sammanfattning av avsnittet.

2.15 Vad säger forskningen om hur MÄNNISKANS NATURLIGA KOST har sett ut historiskt? Hur mycket av vår kost har varit animalisk respektive vegetabilisk? Vi pratar exempelvis om denna studie av Loren Cordain som går igenom kosten hos 229 jägar- och samlarfolk: http://ajcn.nutrition.org/content/72/6/1589.full

12.50 Vilka NÄRINGSÄMNEN får vi från växt- respektive djurriket? Vilken roll har dessa näringsämnen för en långsiktig hälsa och läkning av symptom och sjukdomar? Vi pratar exempelvis om prebiotika fibrer i grönsaker och deras roll för tarmhälsa. Vi pratar även om näring i kött, så som B-vitaminkomplexet (särskilt B12) som är viktiga för hjärnan, D-vitamin som har en roll för reglering av immunförsvaret, järn från rött kött som tas upp lätt och om viktiga mineraler)

18.34 Hur skiljer sig fettsyra-sammansättning i kyckling och fläsk mot sammansättningen i nöt (från djur som ätit spannmål)?

19.47 NACKDELAR MED RÖTT KÖTT. Kan rött kött bidra till cancer? Vi beskriver hur du med ett helhetsgrepp på kosten minskar de eventuella riskerna med att rött kött skulle bidra till cancer, och vilka mekanismer i kroppen som bidrar till detta. Vilken roll har exempelvis klorofyll, järn och magnesium i denna process? Vilken roll spelar specifika bakterier i din mage som lever av fibrer som finns i spannmål, och varför är då spannmål en dålig kombination med rött kött?

28.15 Zinkbrist och autoimmuna sjukdomar

30.38: OMEGA 3 och OMEGA 6. Vilket kött ska jag välja om jag vill äta ett så hälsosamt kött som möjligt? (Vi pratar om fettsammansättningen, och förhållandet mellan omega 3 och omega 6. Vi pratar dels om skillnaden mellan konventionellt nöt versus fläsk och kyckling, och dels skillnaden mellan gräsbetat nötkött och konventionellt nötkött. Vi pratar kort om skillnaden mellan viltfångad fisk och odlad fisk). 

36 Fettet CLA och minskad övervikt och stabilisering av glukosintolerans. Det finns mer CLA i gräsbetat kött. Vi pratar om denna studie: http://jn.nutrition.org/content/130/12/2943.short

38.48 Vad pratar om att vara vegetarian eller endast äta fisk och följa det autoimmuna protokollet (AIP, autoimmun paleo). Är det att rekommendera?

40.45 Kort om de etiska aspekterna av att äta kött, att det ekologiskt anpassade och småskaliga borde prioriteras. Vi nämner denna artikel av David Jonstad http://www.dalademokraten.se/kultur/kottbonden-ar-ingen-forbrytare

 

Fotograf: Denise Vestin, http://pix.denizen.se

One Comment

  • Så otroligt glad och tacksam för er podcast!!
    Precis vad jag behöver just nu när jag med paleokost, meditation, träning och tid för återhämtning försöker komma åt själva grunden till inflammationer. Den traditionella sjukvården känns tillförlitlig i det akuta skedet, men när det gäller att främja god hälsa vid autoimmun sjukdom får man söka svar på annat håll.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *