Många av oss är oroliga över Coronaviruset covid-19 och den stora osäkerheten kring spridningen. I sådana lägen är det konstruktivt att fokusera på det man kan göra och att följa WHO’s råd om begränsning av smittspridning, för att minska risken för dig själv och andra. Det finns också en hel del du kan göra själv med kost och livsstil för att förbättra din allmänna hälsa.

Lyssna på avsnittet

I skrivande stund (2020-03-09) har Sverige drygt 200 bekräftade fall av Covid-19 och antalet smittade ökar för varje dag. Vi vet inte ännu hur farligt Covid-19 är, men vi ser att effekten varit förödande i Kina, Iran och Italien. Därför ska vi nu gå igenom lite grundläggande fakta och vad du kan göra för att bygga upp din hälsa och rusta ditt immunförsvar. 

Flera Coronavirus

Det finns många olika Coronavirus som alla har gemensamt att de attackerar lungorna. Virus har gemensamt att de inte kan fortplanta sig själva. I stället lever de som ett slags parasiter som går in i kroppens celler och använder dem för att reproducera sig. Som människa är du alltså värddjur för ett virus som likt alla andra livsformer har intresse av att överleva. I förlängningen betyder det att virusformer som är väldigt farliga inte överlever speciellt länge. De brukar därför med tiden bli mindre dödliga, vilket vi kan förvänta oss även av Covid-19. Men i dagsläget är detta virus nytt för våra immunförsvar vilket gör att riskerna är potentiellt större på kort sikt. 

Näringsbrist ökar risk för infektion

Min morfar blev föräldralös år 1918 då hans pappa dog i Spanska sjukan. Det här var något som min morfar brukade berätta om och som förändrade hans liv helt. Han fick börja arbeta vid fem års ålder och fick själv ta över rollen som förälder för sina yngre bröder. Så såg det ut för väldigt många barn som växte upp efter första världskriget. Spanska sjukan, var en ovanligt svår och dödlig form av influensa som spreds över hela världen i slutet av första världskriget. De flesta dödsoffren var unga vuxna som inte tidigare hade fått influensa och därför inte var immuna. I dag vet vi att spanska sjukan var ett virus av typen H1N1. Det var alltså samma virus som år 2009 ledde till ytterligare ett pandemiutbrott. 

Virus smittar inte alla urskillningslöst. Det finns riskfaktorer som vi vet påverkar. När vi blickar tillbaka på historien ser vi hur flera epidemier exempelvis har sammanfallit med försämrat näringsintag. Vi vet också att de flesta unga som dör av smittsamma sjukdomar är undernärda. I exemplet med spanska sjukan föregicks den av krigstider då vi för första gången såg näringsfattig raffinerad mat spridas. Burkmat och torkad mat ersatte färska livsmedel på många håll i Europa. 

Tips för en god allmän hälsa:

  1. Stressa mindre: Stress bidrar till frisättning av Kortisol som hämmar immunförsvaret. Försök varva ner och hitta en form av återhämtning som passar dig: ta en lugn promenad eller gör yoga. Om du är känslig för stress kan du också överväga om du ska ta en paus från nyhetssidor och teve.
  2. Sov mer: Immunförsvaret mår bra av att du får tillräcklig vila. 
  3. Undvik processad mat: Näringsbrist och försämrad maghälsa gör dig mer mottaglig för infektion. 
  4. Undvik socker: Många virus lever av god tillgång på socker i de infekterade cellerna. Vi vet också att bristande blodsockerkontroll kraftigt ökar risken för luftvägsinfektioner. Sockerintag bidrar till bristande blodsockerkontroll och till diabetes.  
  5. Få i dig mer näring: Stärk kroppen genom att äta mer animalisk livsmedel med mycket zink, D-vitamin och Selen. Ät även grönsaker och rotfrukter som också bär på mycket näring exempelvis C-vitamin. 
  6. D-vitamin: Ett tydligt exempel på betydelsen av att äta animaliska livsmedel att de innehåller D-vitamin och A-vitamin i bra balans. Immunförsvaret behöver D-vitamin för att fungera normalt. De vita blodkropparna som försvarar din kropp har receptorer för D-vitamin och immunförsvaret regleras till viss del genom D-vitamin. En lång rad virus och bakterier kan blockera D-vitaminreceptorn som en strategi för att infektera kroppen. Epstein-barr-virus, hepatit-B-virus, cytomegalovirus och tuberculosbakterier kan alla göra detta. Detta kan också förklara varför vissa är mer känsliga än andra för infektioner. 
  7. C-vitamin: Just C-vitamin är väl studerad i samband med ett annat coronavirus, nämligen vanlig förkylning. Det finns i dag tre kliniska studier har påvisat nytta med att ta C-vitamin för att förebygga lunginflammation och i två kliniska studier visade att C-vitamin också kunde förbättra behandlingen av patienter med lunginflammation. C-vitamin kan inte minska förekomsten av förkylningar totalt sett men kunde halvera antalet förkylningar hos fysiskt aktiva människor. Regelbundet intag av C-vitamin kunde också förkorta förkylningens varaktighet, vilket tyder på en biologisk effekt. Vi vet dock inte om C-vitamin gör någon nytta när det gäller just Coronavirus.
  8. Dessutom är följande näringsämnen viktiga för en normal immunfunktion: selen, magnesium, Omega 3, K2, A-vitamin, B-vitaminer och zink.

Jag föreslår främst att du ska få i dig dessa näringsämnen via en näringsrik kost. Vill du ta kosttillskott kan du kika på vår Vi rekommenderar-sida.

Undvik att bli smittad

Svenska myndigheter har tyvärr inte kommit med raka besked om Covid-19. Strategin har istället varit att lugna befolkningen och spela ner riskerna. När det gäller förslag till åtgärder råder totalt vakuum. Länder som lyckats begränsa smittan som Sydkorea, Taiwan, Singapore och Malta har givit tydliga råd och erbjudit testning. I Sverige kommer det in rapporter från flera håll om personer som blivit nekade testning trots uppenbara behov. Därför behöver du ta ansvar själv. 

Följ i första hand WHOs råd om smittskydd, vilka i korthet är: 

  1. Tvätta händerna ofta med tvål och använd handsprit
  2. Håll avstånd till personer som nyser och hostar.
  3. Undvik att röra vid ögon, näsa och mun
  4. Nys alltid i armvecket
  5. Sök vård i ett tidigt skede
  6. Håll dig informerad och följ sjukvårdens riktlinjer

Mina tillägg:

  1. Undvik folksamlingar tills vi vet mer. Kanske får du ställa in en planerad helgkryssning eller en konsert du planerat att gå på. 
  2. Håll dig hemma från jobb och skola om du känner symtom. Om du har hosta men mår bra i övrigt bör du ta reda på om du kan arbeta hemifrån och begränsa tillfällen när du träffar andra personer.
  3. Ta inte i hand. Detta är svårare att genomföra än det kanske låter, men om vi hjälps åt kan vi klara av denna socialt obekväma icke-handling.

Covid-19 innebär inte jordens undergång

Coronavirus är ett allvarligt hot för vissa riskgrupper, men utifrån den information som finns tillgänglig i dagsläget tycks det inte vara farligt för de flesta unga och friska. Genom medierna kan vi få intrycket att det här hotet är unikt farligt, men faktum är att hjärtsjukdom, bilolyckor kommer att döda betydligt fler. Du har ett ansvar mot andra att se till att hålla dig frisk, men att gå omkring med rädsla gör ingen nytta. Fokusera istället på det du kan göra och försök bortse från skrämsel i nyhetsmedierna och i sociala medier.

Mer information:

 

Lyssna på fler avsnitt

Prenumerera på podden Paleoteket i din podcast-app, eftersom du då inte missar kommande avsnitt. Klicka då här (om du har en podcast-spelare öppnas den) eller sök på ”Paleoteket – läkande kost och livsstil” i din podcast-app. Du kan också lyssna via Acast och Soundcloud. Du kan också läsa om alla avsnitt här 

Bli stödmedlem och stötta vårt arbete med podcasten. Då gör du det möjligt för oss att fortsätta + att vi kan publicera fler avsnitt oftare.