Fiskolja har i flera forskningsstudier visat sig vara väldigt lindrande vid smärttillstånd som reumatism, artrit, nacksmärtor och ryggsmärtor. Det har till och sig visat sig att fiskoljans smärtlindrande effekt är jämförbar med de vanligaste smärtlindrande läkemedlen i kategorin NSAID-preparat (som exempelvis Ipren och Treo), men utan att ha de negativa effekterna som dessa läkemedel har på tarmhälsan.

Fiskolja som byggsten

Samtidigt som NSAID-preparat påverkar smärtsignalen så förstör de tarmens energifabriker (mitokondrier) vilket gör att skador på tarmväggen uppstår. Fiskolja däremot förstör inte maskineriet utan ökar bara mängden byggstenar så att nettoeffekten av ökat intag blir lägre nivåer av inflammatoriska prostaglandiner och högre nivåer av inflammationsdämpande.

Minska även intag av Omega 6

Det är dock viktigt att komma ihåg att du även måste minska ditt intag av omega-6 för att denna typ av terapi ska fungera, eftersom omega-6 driver på i motsatt riktning. Det gör du säkrast genom att eliminera samtliga inflammationsskapande växtoljor och växtfetter ur kosten (gäller ej olivolja, kokosolja och avocadoolja, som är nyttiga oljor). De värsta bovarna är majsolja, matolja, sojaolja och solrosolja.

Fiskolja effektiv smärtlindring

Fiskolja kan för många individer innebära mycket effektiv smärtlindring och faktiskt vara jämförbart med NSAID-preparat när det gäller effekt. Man har använt fiskolja sedan 1800-talet i terapeutiskt syfte långt innan man kände till dess mekanism.

Vilken fiskolja ska jag välja

Välj alltid fiskolja av hög kvalitet och inte den som är billigast, Det är fiskoljans renhet och stabilitet som är de viktigaste måtten på dess kvalitet, inte halten av EPA och DHA. Undermåliga produkter kan faktiskt ställa till mer skada än nytta i kroppen. De produkter som är godkända som naturläkemedel av Läkemedelsverket håller hög kvalitet eftersom kraven för tillverkning är lika höga som för läkemedel, vilket inte alltid gäller för kosttillskott. Det kan finnas små mängder PCB och dioxiner i fiskolja som kan vara skadliga för små barn och foster. Därför bör ammande och gravida samt små barn välja de märken som har lägst nivåer av gifter. Eskimo och Pikasol forte är två bra och godkända val enligt de senaste mätningarna. I allmänhet används idag doser på mellan 1,5 och 5 gram fiskolja per dag.  Kom ihåg att en kapsel fiskolja inte motsvarar ett gram fiskolja utan att du måste räkna upp antalet kapslar för att få en antiinflammatorisk effekt. Bara för att ta ett exempel (utifrån fiskoljan av märket Pikasol forte): För att få i dig 1,5 gram fiskolja behöver du ta två kapslar och för att få i dig fem gram (som många reumatologer rekommenderar för smärtlindrande effekt) behöver du ta sju kapslar. Kom också ihåg att testa smaken på fiskoljan genom att bita hål i en kapsel. Den ska inte smaka eller lukta så mycket. Om den smakar illa så är den skadlig och bör slängas. Förvara fiskolja i frysboxen.

Källa: Maroon, Joseph Charles, and Jeffrey W. Bost. ”ω-3 Fatty acids (fish oil) as an anti-inflammatory: an alternative to nonsteroidal anti-inflammatory drugs for discogenic pain.” Surgical neurology 65.4 (2006): 326-331

Lyssna gärna på Paleotekets podcast avsnitt 18 där jag berättar mer om Smärtstillande läkemedel och naturliga alternativ.

Notera: Detta blogginlägg innehåller affiliate-länkar.

 

4 Comments

  • Hej Hans!
    Undrar lite över omega 3. Jag är nu inne på min 3:e månad av AIP och mår fantastiskt bra och min psoriasis är på bättringsvägen. Känner att min balans mellan omega 3 och 6 är lite ur spår. Svårt att säga säkert såklart men har svårt att få tag i fet fisk förutom makrill som är ok. Den lax
    Som finns i butikerna häromkring är odlad och jag försöker verkligen hålla mig så strikt som går. I övrigt finner jag inte så många fler omega 3 rika källor så jag har köpt hem Eskimo 3 pure som ni rekommenderade på hemsidan. Ser att den innehåller emulgeringsmedel, sojalecitin och undrar om nu det kan påverka negativt isåfall? Har känningar imellanåt av gaser men svårt att avgöra om det är från kapslarna eller all sötpotatis, blomkål, broccoli, vitkål, lök och dyligt jag äter som också ger en tendens av gaser hos mig ibland.
    Mvh Helena Brattlöf

    • Hej Helena,

      Dina gaser beror troligen på vissa fiberrika grönsaker som du nämner, och inte på kosttillskotten. Testa med lite olika grönsaker/rotfrukter och notera hur magen reagerar.

  • Det är så kul att läsa mer om just detta. Jag är under utredning för ankyloserande spondylit och har varit inne i ett 8 månader långt (och smärtsamt skov!) där jag varit tvungen att äta olika typer av smärtstillande dagligen för att kunna fungera i vardagen någorlunda. Efter att jag träffat en läkare som också har AS så fick jag tipset om att äta antiinflammatorisk mat och även omega-3-tillskott på 7g per dag. På bara några dagar hade jag nästan halverat min nattliga stelhet och smärta. Tre veckor senare så var jag i stort sett smärtfri och har helt slutat med värktabletter och nu, fyra veckor in i allt så har jag insett vilken oreda jag måste haft i kroppen pga obalanser och fel mat. Försöker tänka på min ev sjukdom som en diabetiker måste tänka kring sin kost. Jag måste utesluta viss mat för att inte behöva leva med daglig smärta. Och även om det är lite knöligt så här i början så är det SÅ värt det! Det är fantastiskt att kunna ta på sig strumporna själv igen och inte känna sig som 80 år när jag bara är 30!

    • Hej Elin,

      Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Ja det är slående vad kosten kan göra och även kosttillskott som omega-3. Också härligt att höra att du har en så kunnig läkare som föreslår kostförändringar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *