Avsnitt 4: Några tips när du börjar med AIP

Känns det överväldigande att komma igång med en kostomläggning som AIP (autoimmuna protokollet/autoimmun paleo)? I dagens avsnitt vill vi ge lite tips och förhållningssätt som är bra att ha i åtanke i början av din hälsoresa.

  1. Lär dig lyssna på kroppen, och känna in. Öva på kroppskoppling, med meditation tex.
  2. Skriv dagbok, logga dina symptom.
  3. Känns det överväldigande att börja med AIP/autoimmun paleo, ta då små steg genom att börja med vanlig paleo, och successivt gå över till Paleo. Se till att sova, röra på dig och försök att inte stressa.
  4. Mat är din vän och inte din fiende, mat kan läka kroppen, mat kan vara din medicin.
  5. Kroppen är din vän och inte din fiende, du kan hjälpa kroppen på rätt köl.
  6. Unna dig själv! Unna dig själv att äta den här maten, dvs AIP/autoimmun paleo.
  7. Var stolt! Stå för dina val, våga vara en ledare.
  8. Be om stöd från vänner och familj.
  9. Nätverka och be om stöd från andra som gör samma resa.
  10. Kunskap ger dig makt och motivation. En ökad förståelse gällande vad som händer i kroppen kan göra det lättare att bli motiverad.
  11. Var din egen referenspunkt! Tänk på olika symptomområden*
  12. Inspireras av andra som gör liknande hälsoresa.
  13. Var systematisk.
  14. Planera innan du drar igång.
  15. Ta det lugnt. Det är en livslång resa att försöka hitta vad man själv mår bra av, och du kan behöva göra korrigeringar efterhand beroende på hur livssituationen ser ut.

 

******************************

Transkription av hela avsnittet:

00:00:09 Karl
Välkommen till paleoteket, en podcast som handlar om hur du med kost och livsstilsförändringar kan bygga upp din hälsa. Här kommer du få effektiva metoder och inspiration för att minska symptomen av autoimmun, sjukdom, magbesvär, allergier och kroniska hälsobesvär jag heter. Karl Hultén, jag är biomedicinare och författare och har själv blivit helt symptomfri. Efter många år med autoimmun sjukdom. Starka läkemedel och svåra smärtor.

00:00:36 Anna-Maria
Och jag heter anna Maria Norman och jag är beteendevetare och tillsammans är vi era värdar välkomna till dagens avsnitt. Hej Kalle.

00:00:49 Karl
Hej.

00:00:49 Anna-Maria
Hej, idag så vill vi prata om några tankar som vi har kring att börja med ABP, eller hur? Lite så där förhållningssätt och så vill du slänga ut din första tanke?

00:01:03 Karl
Ja, jag tänker att alltså AIP. När man ska komma in i det så känns det ju ofta väldigt överväldigande och många tror jag drar sig för att komma igång med det bara för att de känner sig. Ja, det är för många hinder helt enkelt på vägen och man vet inte riktigt hur man ska göra så vi tänkte väl samla några visdomsord hur man? Ja några förhållningssätt, kanske som kan vara till hjälp när man ska komma igång.

00:01:33 Anna-Maria
Och vad är din första?

00:01:35 Karl
Ja alltså, för mig var en stor upplevelse när jag började med AIP att börja lyssna på symptom och lyssna på kroppen för att när man har haft ont väldigt länge så är det lätt hänt att man börjar blockera. Just smärtor, det gör man omedvetet nu som någon slags försvarsmekanism som man slutar lyssna på kroppen och bara kör på. Och det första man får lära sig alltså att börja lyssna på signaler från kroppen, från magen, från lederna, från inflammationer. Ja, men att lära sig, lyssna på det och känna känna in kroppen lite oftare. Det är någonting som är till stor hjälp. När man ska bedöma effekterna av programmet och liksom märka hur man blir bättre, men också sen kunna testa med livsmedel. Ja, men så så börjar jag lyssna börja öva på kroppsöppning, kanske då genom meditation eller liknande. Kan man det?

00:02:33 Anna-Maria
Men fokusera och känna känna liksom känna in hur det känns i kroppen.

00:02:37 Karl
Ja alltså det. Det är en stor upplevelse att göra det för att man är ofta van vid att ha någon slags baseline nivå av jobbiga symptom från mage, från från att känna sig tung i huvudet. Ja, man har en en väldig massa saker som blivit normala för att man har haft dem så pass länge. Och då blir det nya då att. Att kanske blir jag när man blir av med de sakerna eller att ja, man, man kanske börjar. Lyssna på kroppen med tiden. Det gjorde jag väl att det här är nånting som jag lärde mig att oj. Här kan jag börja känna efter hur det känns.

00:03:13 Anna-Maria
Ja min tanke är då att man kan föra dagbok och skriva ner hur man mår, eller hur? För då blir det också lättare att se hur det förändras och utvecklas. Det var jag snabb kortfattad.

00:03:27 Karl
Vad har du då nummer 3? Ja nummer 3 att ja men kanske. Om, det känns överväldigande att hoppa på det autoimmuna protokollet direkt så tycker jag att man kan börja med vanlig paleokost och där finns det ju otroligt mycket recept. Det finns mycket. Böcker skrivet och det finns många hemsidor. Skrivna så att börja. Mer vanlig paleokost och känner man ändå att det.

00:03:57 Karl
Är tillräckligt enkelt så så börja med att fokusera på. De enkla principerna börjar med kosten strama upp den se till att bara sova från kl. 10 till kl. 6 eller bara 8 timmar per natt. Försök att om det är stressigt börja dagen med en sittande meditation, alltså jobba med sömn, stress och fysisk aktivitet.

00:04:20 Anna-Maria
Kombinera gärna om man inte vill träna, så i alla fall.

00:04:24 Karl
Röra sig de viktiga sakerna. Exakt det är de viktiga sakerna.

00:04:29 Anna-Maria
Få in grunden i livet i livsstilen. Exakt. Ja men jättebra, men då skulle jag vilja ta en som jag gillar. Och det är ju att. Mat. Är din vän och inte din fiende.

00:04:51 Anna-Maria
Jag upplever att det när vi gjorde den här utbildningen på elevskolan som är min erfarenhet av att jobba med personer med demenssjukdomar. Då upplevde jag att många kunde känna sig rädda. Man blev liksom rädd passform men vänta. Nu fick jag i mig lite av det där och lite av det där och men fokusera istället på att på det positiva i det som man får rätt och det är det som läker kroppen och försöka se mat som en vän och inte som en fiende.

00:05:15 Karl
Ja, men precis det är en väldigt, en väldigt viktig lärdom. Och att betrakta kroppen som man som att man hjälper kroppen på rätt köl, att kroppen inte är ens fiende alltså. Man kan ju hamna i någon slags antagonism också runt i relationen till sin egen kropp, att man liksom blir motståndare, att det är den som har det är den som det är fel på. Det är den som orsakar smärtan som man blir sin egen fiende på något vis och då blir det lätt att ta till saker som alltså det. Det är lätt att hamna i någon slags självsabotage om man. Om man har någon dubbel relation till kroppen, alltså att. Vad vad vad man vill försöka odla helt enkelt. Det är väl någon slags. Kärlek till den egna kroppen och en medkänsla med den och att man faktiskt hjälper den genom de här livsmedlen att läka.

00:06:12 Anna-Maria
Men jag tänkte också på det här med att man pratar om att nu har vi ju inne på 4 5 saker och då skulle jag vilja säga unna dig själv. Unna dig själv att äta den här maten. Det är det du unnar dig själv inte liksom unna dig själv det här undantagen då som är den som kanske inte är så bra.

00:06:32 Karl
Utan nej, men precis.

00:06:33 Anna-Maria
På att unna dig själv det här. Sen kan det vara lite svårt, men det är någonting du unnar dig i så fall.

00:06:40 Karl
Där kommer jag tänka på en sak som har med att det det har lite med den här relationen till andra att göra att både familjemedlemmar och vänner och bekanta blir såklart väldigt viktiga när det gäller att kunna följa kost principerna. Och där tror jag att det är oerhört värdefullt om man kan ha det där perspektivet av att unna sig själv, alltså att det är någonting som man är stolt över och nöjd med något som man inte skäms över för om man håller på och skäms över programmet och att man följer det. Då förmedlar man det också till andra som att det vore något fel på det man gör och då får man heller inte speciellt bra stöd om man ber om ursäkt för att man är besvärlig istället för att bara stå för det. Så här gör jag det här mår jag bra av vad man blir omedelbart en ledare då man blir en ledare eftersom de här principerna, de flesta. Förstår intuitivt att det här är nyttigare mat än det som de själva äter många gånger, även om de själva inte har någon autoimmun sjukdom så kan det ses som någon slags.

00:07:45 Karl
Kritik att inte dricka alkohol eller inte äta gluten. Det är någonting som många tar till sig som som kritik, men men. Vad vad jag har sett i väldigt många fall, det är att. Personer som börjar följa att du menar protokollet blir ledare? I att andra följer efter dem senare, så familjemedlemmar och bekanta och vänner kommer att följa efter om man bara vågar vara en ledare.

00:08:10 Anna-Maria
Men då kommer vi in på det här med att i början är kan det vara väldigt viktigt att också söka stöd av vänner och familj att be om stöd. För man kanske behöver hjälp hur man organiserar det hemma eller att man behöver bli påmind och peppad att det är viktigt och.

00:08:28 Karl
Eller hur en del av stödet kan man få genom att ja, men hur det är organiserat hemma, att kanske allihopa hoppa på kostprogrammet tillsammans som familj äter ungefär samma mat. Det är ingenting skadligt för varken vuxna eller barn att äta å UP så så det är det ena men men sen så kan det faktiskt för många också behövas hjälp igenom hela processen genom att söka hjälp av ett proffs. Och där. Är ju personer som har autoimmunsjukdom välkomna att höra av sig så klart och det går att göra via prioritets hemsida, så det är ju ett sätt och där får man ju hjälp ge såklart genom en utbildningsprocessen. Man får rätt att börja på rätt sätt, strukturera upp första symptomen och allt det där det det det kan vara bra om man inte är helt självgående genom en den processen som kan vara komplicerad såklart.

00:09:24 Anna-Maria
Finns det stödgrupper så här på Facebook?

00:09:25 Karl
Tycker det.

00:09:26 Anna-Maria
Och det verkar ju vara jättebra i början. Ja, det finns ju tror jag verkligen autoimmun paleo eller autoimmuna protokollet eller någonting.

00:09:34 Karl
Sådant, men absolut finns.

00:09:35 Anna-Maria
I USA finns det ju såna här regionala liksom. Det har ju inte börjat i Sverige än, men det finns i alla fall en sådan grupp. Och det är ju. Det är ju jättebra att bara fråga varandra.

00:09:45 Karl
Om det sociala stödet är så otroligt viktigt och även om det rör sig om stöd på internet. Jag menar där hittar man ju personer som är. Berörda precis samma symptom många gånger kan vara otroligt bra att gå med i de här grupperna.

00:10:00 Anna-Maria
Men då kommer jag in på en som jag gillar då kunskap ger dig makt och också motivation. Alltså. Jag tänker så här att det man bygger upp hela tiden successivt är ju en ökad kunskap och förståelse kring. Så du pratade om vad som händer i kroppen, men också att man förstår det är det vi försöker ska försöka leverera liksom med den här podden också. Ja, men förstår vad som händer i kroppen. Om man förstår aldrig så är det också lättare att bli motiverad tror jag. Ja men förstår. Kopplingen är inte bara hokus pokus som händer, utan det är faktiskt det här som händer. Och det kan man bygga upp genom att läsa på själv eller att lyssna eller fråga andra och så där.

00:10:38 Karl
Ja, jag tror att det är otroligt viktigt att förstå vad som händer. Och det är det som ja, men det är ju ett syfte med podden att gå igenom de här områdena verkligen.

00:10:49 Anna-Maria
Så. Har du något mer om du gillar?

00:10:52 Karl
Jag skulle påminna om att att vara att man ska vara sin egen referenspunkt. Alltså när man? Om man nu har en vanlig autoimmunsjukdom så är det lätt att börja jämföra med varandra. Har haft för upplevelser och det ses som ganska destruktivt många gånger alltså att sitta och jämföra vad andra har för erfarenheter av olika livsmedel och vad andra har för erfarenheter av hur symptom har fallit bort kan leda till missuppfattningar. Det kan leda till att man testar i fel ordning. Det kan leda till att man får felaktiga förväntningar. Och helt enkelt. Försvara en process, alltså istället bör man.

00:11:37 Karl
Skriva ner symptom områden och noggrant följa dem med sig själv som referenspunkt. Alltså i sker det en relativ förbättring har utefter min situation och där brukar vi använda ett antal symptom områden i olika enkäter och jag tror till och med Vi har något uppe på hemsidan som går igenom olika symptom områden och det kan man använda sig av för att strukturera upp det, men att man använder helt enkelt det här för att gradera sina symptom över tid så att man. Inte fokusera så mycket på varandra, har nått framgång med för att det skiljer sig otroligt mycket, även inom samma sjukdoms området.

00:12:16 Anna-Maria
Men då skulle jag vilja lägga till en som faktiskt. Ja snuddar vi det där, men det är liksom inspireras av andra. Alltså. Man behöver ju inte gå in i detalj på exakt vad som hänt hos dem, men lyssna på andra och bli inspirerad av dem. Och det vill vi också leverera lite med podden där med intervjuer av folk som har lagt om sin kost och så.

00:12:37 Karl
Absolut.

00:12:38 Anna-Maria
För det är någonting annat än att gå in på exakt vilka livsmedel som de klarade av eller inte.

00:12:44 Karl
Nej.

00:12:45 Anna-Maria
Utan kanske mer hur de klarade av det hur de gjorde rent så där mentalt.

00:12:48 Karl
Och ja, men precis det kan vara bra att få någon slags bild av vad som funkade för andra för att få en inspiration till. Ja, men inspiration till det fortsatta metoden. Men någonting som ja, alltså något som jag ser har brustit för personer som kör på egen hand ofta. Det är det här med systematiken att vara systematisk, att vara systematisk, att vara systematiskt alltså. Men att. Det är otroligt vanligt att man. Efter att ha kört en induktionsfasen, fått minskning av symptom. Vill börja vidga ramarna för sin kost. Man vill testa med nya livsmedel, men att det ofta blir i form av.

00:13:31 Karl
Livsmedel som inkluderar flera strukna livsmedelsgrupper. Och det är helt, helt meningslöst att kasta bort tid på att testa med en pizza slice. Där det ingår typ samtliga uteslutna livsmedelsgrupper så att systematiken. I att följa programmet som det är beskrivet av oss. Vi har ju lagt ut det här i. Det finns ju beskrivet II phone skulle vi kunna.

00:14:00 Anna-Maria
Kalla till den.

00:14:01 Karl
Här 3 stegs metoden, alltså hur man gör med provokationstråd, till exempel systematiken i det. Det är en sak men sen också. Att. Att planera och. Planera ordentligt innan man drar igång. Det är väl en annan sak som jag tycker är superviktigt att man. Se till att man har redskap än att man har matlådorna, att man har snacks att klara att man har.

00:14:30 Karl
Frysen fylld av råvaror och att allting är klart så att man inte. Ja så att man inte åker på smällar genom att man inte har mat hemma.

00:14:40 Anna-Maria
Eller att man går och handlar hungrig? Nej, men jätte, jättebra. Men den sista då skulle jag vilja ta och det är det här med att att det här är en livslång resa att försöka hitta vad man själv mår bra av att man börjar ju någonstans, men att man kommer behöva liksom känna efter längs hela vägen eller hur? Du gör ju det fortfarande.

00:15:05 Karl
Jag, jag tror att det alltid finns saker som uppstår i livet som man behöver justera för. Absolut så att det kan hända att resan mot minskade symptom går väldigt snabbt i början, men den här successiva processen mot bättre och bättre hälsa, mer livskvalitet minskade symptom. Det är någonting som kan ta väldigt många år och det kan också uppstå nya problem längs vägen som man blir tvungen att så att man får se det som en en långsiktig process tror jag.

00:15:33 Anna-Maria
Och lite sådär balanserar de olika delarna som. Jag lägger märke till hos dig om du har en stressig period, då behöver du vara striktare med kosten. Ja, det behöver helt helt liksom, för absolut inte snudda vi någonting som kan vara skadad i liksom. Men är du inte stressad så kan du tala det så.

00:15:50 Karl
Ja, men absolut det. Det skiljer sig absolut mellan olika perioder och olika stressnivåer.

00:15:56 Anna-Maria
Ja, har du något avslutande?

00:15:59 Karl
Hm? Nej, jag tror att.

00:16:04 Anna-Maria
Jag tyckte innan som vi blev.

00:16:05 Karl
Ja det mesta alltså. Ja, det har vi gjort. Vi kan återkomma till fler tips längre fram.

00:16:11 Anna-Maria
Ja men jättebra.

00:16:12 Karl
Hej då tack för idag. Hej.

00:16:14 Anna-Maria
Vi finns på www.paleoteket.se det går att följa oss på Facebook under karl hulten och paleoteket som är karl hulténs gamla sida som vi nu har kombinerat med paleoteket och sen finns vi på Instagram under paleoteket. Det går att lyssna på podden på itunes och på soundcloud. Hej då.

00:16:51 Karl
A.

 

1 reaktion på ”Avsnitt 4: Några tips när du börjar med AIP”

  1. Pingback: 2016 var året för autoimmun paleo (AIP/Autoimmuna protokollet) - KARL HULTÉN

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *