Årskiftet är ett fantastiskt tillfälle att stanna upp och reflektera över livet, året som har varit och att tänka framåt. En sådan process hjälper i varje fall mig till ökad självkännedom och gör det lättare att fatta mer medvetna beslut. Jag försöker samla lärdomar, fundera på vad jag uppskattar (och inte) och utkristallisera vilka vanor jag vill bygga vidare på eller bli av med.

Såhär gör jag min nyårsreflektion

Jag öppnar ett tomt dokument på datorn och börjar skriva.

Reflektion – året i kronologisk ordning

Vad har jag varit med om privat och inom jobbet? Vad har varit utmärkande för de olika perioderna under året? Vad har jag uppskattat? Vad har jag inte uppskattat? Till din hjälp kan du ha din kalender eller din dagbok. Det är väldigt lätt att glömma bort vad vi varit med om och då blir det svåra att veta vad vi vill förändra eller behålla i våra liv. Den här delen av min reflektion blir också en form av nyårskrönika. Jag har skrivit sådana de senaste åren och de blir en fin övergripande dagbok att återkomma till.

Reflektion – jag lyfter blicken

Vad har varit de viktigaste händelserna under det här året? Varför har de varit viktiga? Vad kan jag dra för lärdomar av det? Kanske utkristalliserar sig till och med ett tema för året. Om jag har lyckats med något jag kämpat för – vad gjorde att jag lyckades? Om jag har mött motgångar – hur hanterade jag dem? När jag zoomar ut på detta sätt upplever jag att jag får ett ypperligt tillfälle att öka min självkännedom och förstå mina behov.

Reflektion – jag stämmer av mina mål

Jag formulerar alltid mål varje år och varje halvår, och jag brukar gå tillbaka och utvärdera dessa. Har du inte formulerat några mål går det bra att hoppa över detta eller fundera över om du kanske ändå har haft några outtalade mål som :”jag vill träffa vänner oftare”, ”jag vill få mer intressanta uppdrag på jobbet”, ”jag vill träna oftare”.

Jag formulerar nya mål

När jag har gjort denna reflektion börjar jag formulera målsättningar för nästa år. För mig funkar ofta de små stegens princip: att bygga på redan bra vanor och att korrigera de dåliga. För vissa andra fungerar det bättre att ta stora omvälvande steg och gå från 0 till 100 i en vändning.

 

Urklipp ur min nyårsreflektion

Jobb

Jag har återigen påmints om att saker jag företar mig tar mer tid än jag först tror. Jag formulerade många mål förra året och har säkert uppnått mindre än hälften. Jag älskar att spåna idéer men jag behöver helt klart bli bättre på att formulera realistiska mål och uppskatta hur lång tid saker tar (samtidigt som det kan vara bra att sikta högt för att få energi – men kanske är det bra att då skapa en 5- eller 10-årsplan). 2018 har vi arbetat intensivt med boken Autoimmun handbok och att skriva en bok är inte en snabb puck utan något som kräver tid, tålamod och eftertanke och då kan annat behöva prioriteras bort – och det har vi behövt göra detta år. Exempelvis har podcasten fått ligga på is under hösten. Det var ett medvetet val, men idésprutan och ”doern” i mig känner sig lite bortprioriterad. Kanske kan hon få mer utrymme 2019. 

Hälsosamma vanor

Jag har försökt få in vissa vanor som jag mår bra av. Min ambition har varit att försöka yoga 15-30 minuter (ibland mer) varje dag, ta regelbundna rörelsepauser under arbetsdagen och att cykla till vardags även när det inte är fint väder. Detta har krävt av mig att påverka förutsättningarna för att jag ska kunna uppnå detta.

  • Cyklingen har krävt handfasta förändringar i form av utrustning som dubbdäck och bra lampor, samt delvis också en annan inställning.
  • Yogan har än mer krävt att jag förändrar mitt tankesätt. Tidigare ville jag vara helt ensam i ett rum hemma när jag utövade yoga. Jag kände mig inte avslappnad annars, men det var väldigt begränsande eftersom vi bor litet och gjorde att det blev av alldeles för sällan. Jag beslutade mig i början av året för att släppa på kravet och istället hitta sätt att skapa den enskildhet jag behöver. Jag sätter nu helt enkelt på mig mina hörlurar, slår på en yoga-instruktionsfilm, tänder ett ljus och kör mitt pass med ryggen vänd åt resten av familjen. Det har gett mig fantastiska möjligheter att yoga när jag känner för det.
  • Träning på gym 2-3 gånger i veckan har jag inte lyckats med. Det kommer att kräva lite tankearbete, eftersom det inte fungerat som önskat. Vad hindrade mig? Jag tror att jag måste byta gym för avståndet var en begränsning när jag dessutom skulle cykla dit i mörker och rusk. Det blev bara inte av.
  • Rörelsepauserna under arbetsdagen (framför datorn) har ingått som en del av vardagen, men egentligen vill jag ha in dem varje timme. Behöver fundera över varför det inte blir så. Ibland ställer jag en alarmklocka men stänger av den utan att blinka (för att jag är så fokuserad på det jag håller på med. Mina olika mål och ambitioner står mot varandra).
Socialt

Vissa vänner känner jag att jag träffar alldeles för sällan. Därför införde jag och några vänner en månads-dejt. Jag tog på mig att samordna så att vi fick till ett datum som passade flertalet. Det kändes väldigt värdefullt och jag ska fråga de andra om de vill fortsätta nästa år.

Mål framåt

Jag har nu lagt grunden för att formulera mina nya mål. Den processen har inte riktigt börjat, men några saker vet jag att jag vill: håll fast vid yogan och se till att utöva oftare, fortsätt cykla (om ej blixthalka), byt gym, färre och realistiska jobbmål. Bli mer av en doer.

 

Vad ger detta mig?

När jag har gjort denna process upplever jag att jag är mer förankrad i mig själv och stoltare över mig själv. Både mina framgångar och och icke-framgångar blir till konstruktiva lärdomar och jag känner mig redo för nästa år. Ett år med medvetna val.