Avsnitt 102: rapsolja vs olivolja

Olivolja har länge fått grönt ljus från oss, medan rapsolja har varit lite av en gråzon. Inom vårt medlemskap Hälsodetektiverna har det nyligen diskuterats huruvida båda dessa oljor kan vara en del av en hälsosam kost. Nu tar vi temat vidare till podcasten och nyanserar våra tidigare råd. Vi tar en titt på båda dessa oljors innehåll, användning i matlagning, och den senaste forskningen om deras effekter på hjärthälsa, blodsocker, kroppsvikt och inflammation.

Lyssna på avsnittet

Prenumerera på ”Paleoteket” i din podcastapp (Apple podcast, Spotify, Acast eller annan podcast-app).

Du kan också lyssna direkt här:

Sammanfattning av avsnittet

Baserat på den senaste tidens forskning är vi försiktigt positiva till både olivolja och rapsolja om de används som en del av en i övrigt hälsosam paleokost. Vår djupdykning visar att både olivolja och rapsolja kan ha vissa fördelar men det är viktigt att förstå att inget livsmedel är enbart ”bra” eller ”dåligt” – det beror på hur det används i matlagningen. Vi ger några konkreta tips i podcastavsnittet.

Hälsopåverkan av rapsolja enligt studier:

  • Hjärthälsa: Senaste forskningen visar positiva effekter av rapsolja på hjärt-kärlsjukdomar.
  • Blodsocker och kroppsvikt: Rapsolja har visat sig ha en positiv effekt på blodsockernivån hos personer som inte äter en hälsosam kost och kan också bidra till en lätt viktnedgång hos denna grupp.
  • Inflammation och oxidativ stress: Vi utforskar rapsoljans inverkan på inflammatoriska processer och dess stabilitet vid upphettning

Referenser

 

  1. Amiri, M., Raeisi-Dehkordi, H., Sarrafzadegan, N., Forbes, S. C., & Salehi-Abargouei, A. (2020). The effects of Canola oil on cardiovascular risk factors: A systematic review and meta-analysis with dose-response analysis of controlled clinical trials. Nutrition, Metabolism, and Cardiovascular Diseases, 30(12), 2133–2145. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33127255/
  2. Raeisi-Dehkordi, H., Amiri, M., Humphries, K. H., & Salehi-Abargouei, A. (2021). The effect of canola oil on body weight and composition: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled clinical trials. Advances in Nutrition, 12(5), 1448–1461. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33853582/
  3. Raeisi-Dehkordi, H., Amiri, M., & Salehi-Abargouei, A. (2019). Canola oil consumption and CVD risk factors: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Clinical Nutrition, 73(11), 1471–1481. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30809634/
  4. Khandouzi, N., Zahedmehr, A., & Nasrollahzadeh, J. (2020). Effects of canola or olive oil on plasma lipids, lipoprotein-associated phospholipase A2 and inflammatory cytokines in patients referred for coronary angiography. Lipids in Health and Disease, 19, Article 183. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0939475320302349
  5. Södergren, E., Gustafsson, I. B., Basu, S., Nourooz-Zadeh, J., Nälsén, C., Turpeinen, A., Berglund, L., & Vessby, B. (2001). A diet containing rapeseed oil-based fats does not increase lipid peroxidation in humans when compared to a diet rich in saturated fatty acids. European Journal of Clinical Nutrition, 55(11), 922–931. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11641740/

 

Recension

Uppskattar du vår podd Paleoteket. Ge då gärna en recension i Apple podcast eller på Spotify. I appen Apple podcast söker du upp Paleoteket, klickar på bilden på oss och scrollar sedan ner till ”Recensioner”. I Spotify klickar du på de tre prickarna och väljer ”betygsätt”.