Det här är ett utdrag ur boken ”Autoimmun handbok – för dig med inflammation, magbesvär, allergi eller autoimmun sjukdom” (april 2019, av Karl Hultén och Anna-Maria Norman).

Vi har alla olika ekonomiska förutsättningar och det är viktigt att en läkande kost som AIP- eller paleokost finns tillgänglig för alla, oavsett plånbok.

Att gå över från en spannmålsbaserad kost till en med mer grönsaker och animalier blir ofta något dyrare, särskilt om man väljer de bästa alternativen. Något som drar ner matkostnaderna är att restaurangbesök av naturliga skäl begränsas. Dessa förändringar kan i många fall väga upp varandra eller till och med minska matkostnaden.

Ekonomi och kvalitet

Självklart är det bäst att välja ekologiska grönsaker och frukt samt gräsbetat kött och vildfångad fisk. Tyvärr kostar råvaror av högsta kvalitet mer. Skillnaden i kvalitet mellan ekologiskt och konventionellt medför inte någon märkbar skillnad i resultat på kort sikt. Vill du göra detta till en långsiktig livsstil finns det sannolikt hälsofördelar med ekologiskt, men vi vet egentligen inte hur stor effekten är.

Var och en behöver välja sin egen strategi utefter plånbok. Vi vill nu ge några konkreta tips som kan hjälpa dig när du utformar din egen strategi.

Några generella tips

Planera inköp, handla mycket på en gång när det är billigt och skaffa en stor frys där maten kan förvaras. Att strunta i att baka AIP- eller paleo-bakverk sparar också pengar eftersom många recept innehåller alternativa mjölsorter och andra dyra ingredienser. Kan du klara dig utan dessa bakverk är det möjligt att lägga mer resurser på högre kvalitet av den riktiga maten.

Grönsaker och frukt

Ett sätt att spara pengar är att köpa färre frukter, men att satsa på ekologiska. Det är bra eftersom de flesta dessutom mår bra av att begränsa frukt. När det gäller grönsaker är det viktigt att äta så mycket som du mår bra av och det är helt enkelt bättre att köpa icke-ekologiska grönsaker än inga grönsaker alls. Dessa val och prioriteringar kan endast du själv göra. Det blir ofta billigare att köpa de grönsaker som är i säsong vilket också ger en naturlig variation. En annan ekonomisk strategi är att prioritera ekologiskt när du köper grönsaker och frukter som är mer besprutade:

  • De grönsaker och frukter inom AIP som innehåller mest bekämpningsmedel är: äpplen, selleri, gurka, vindruvor, nektariner, persikor, spenat, jordgubbar. Prioritera gärna ekologiska alternativ och kom ihåg att alltid skala grönsaker och frukter, som gurkor och äpplen, om de inte är ekologiska.
  • De grönsaker och frukter inom AIP som inte är så besprutade och därför kan ätas även oekologiska vid begränsad ekonomi: lök, avokado, sötpotatis, blomkål, sparris, vitkål, ananas, mango, vattenmelon, honungsmelon och grapefrukt.
Kött, fisk och fågel: ta tillvara hela djuret

Prioritera de billigare delarna som högrev, innanlår och bog. Med tryckkokare eller långkok blir de minst lika goda som dyrare delar. Tänk på att såväl inälvor som ben ofta ses som avfall, men att detta är de mest näringsrika delarna av djuret. Hittar du bra priser så köp i bulk och frys in.

Vi har här kategoriserat animaliska livsmedel utifrån bäst, bättre och bra. Tillåter inte ekonomin att du väljer de bättre alternativen kan du ändå vara trygg med att AIP- eller paleokosten kommer att ge ett gott resultat.

Fisk & Skaldjur

Bäst: vildfångad och MSC-märkt

Bättre: vildfångad

Bra: odlad

Idisslare (nötkött, lamm, älg, rådjur, ren, etc.)

Bäst: gräsbeteskött, naturbeteskött, viltkött

Bättre: ekologiskt kött

Bra: konventionellt svenskt kött

Icke-idisslare (fläsk, vildsvin, kanin)

Bäst: lokalproducerat, jagat

Bättre: ekologiskt

Bra: konventionellt svenskt kött

Fågel (höns, kyckling, kalkon, anka etc.)

Bäst: frigående & ekologiska samt lokalproducerade, svenskt

Bättre: ekologiskt och svenskt

Bra: konventionell svensk fågel

Processat kött (bacon, korv, skinka, etc.)

OBS! Processat kött ska endast innehålla kött och godkända kryddor. Undvik processat kött med övriga tillsatser.

Bäst: från gräsbetande djur (t.ex. lamm)

Bättre: ekologiskt svenskt kött

Kom ihåg att kosten är en helhet och väljer du exempelvis konventionellt kött i stället för gräsbetat kan du se till att få extra omega-3 från fisk lite oftare. I samtliga fall prioriteras svenskt kött.

Avslutningsvis

Det är alltför lätt att säga att paleo- eller AIP-kost måste innehålla de allra bästa alternativen inom kategorierna vegetabilier och animalier. I den bästa av världar hade alla människor råd till det, men så ser det inte ut. Var och en behöver välja sin egen strategi utefter plånbok. Då kan denna läkande kost finnas tillgänglig för alla och fler kan dra nytta av fördelarna som det innebär att basera kosten på grönsaker, rotfrukter, frukt, bär, fisk, kött och fågel.