Den moderna processade maten har länge misstänkts som en av de faktorer som bidrar till ohälsa och ökande övervikt. I en ny klinisk studie (maj 2019) har man undersökt på vilket sätt så kallad "ultraprocessad mat" påverkar kroppen och på vilket sätt den skiljer sig från oprocessad naturlig mat. Deltagarna fick två olika kostupplägg och prövade det ena upplägget under två veckor och det andra upplägget under två veckor. Studiens titel sammanfattar också resultatet av studien: "Ultra-Processed Diets Cause Excess Calorie Intake and Weight Gain: An Inpatient Randomized Controlled Trial of Ad Libitum Food Intake". 

I detta podcast-avsnitt resonerar vi kring studiens resultat.

Lyssna på avsnittet

Du kan lyssna gratis på podden, och du kan göra det på följande sätt:

Det bästa är att prenumerera på podden Paleoteket i din podcast-app, eftersom du då inte missar kommande avsnitt. Klicka då här (om du har en podcast-spelare öppnas den) eller sök på ”Paleoteket – läkande kost och livsstil” i din podcast-app.

Eller lyssna via denna spelare (välj listen in browser om du lyssnar från mobilen)

Man jämförde exempelvis:

  • Kroppsvikt (ökade med den processade maten)
  • Energiintag (ökade med den processade maten)
  • Äthastighet (ökade med den processade maten)
  • Inflammationsgrad (ökade med den processade maten)

I studien har man valt att använda NOVA-klassificering av mat i fyra olika grupper. I studien jämförs alltså kostupplägg som baseras på mat från grupp 1 och 4.

  • Grupp 1 -  Processad eller minimalt processad mat: ätbara delar från vegetabilier eller animalier. grönsaker, rotfrukter, kött, fisk, fågel, alger oh vatten.
  • Grupp 2 - Processade kulinariska ingredienser, olja, smör, salt, socker - de kommer från maten i grupp 1 men har pressats, torkats eller dylikt. De används för att tillaga maten i grupp 1. De är inte ämnade att äta enskilt, utan som en del av maten.
  • Grupp 3 - Processad mat, dvs mat som har tagits fram genom att tillsätta delar från grupp 1 och 2, för att exempelvis konservera eller bereda maten på ngt sätt. Exempel är fisk eller grönsaker på burk, ost, bröd, osv. Syftet är att öka hållbarheten eller smaken av ingredienser i grupp 1 och 2.
  • Grupp  4 -  Ultra-processad mat, exempelvis frysta matlådor, köttsubstitut, pulvermos, söta eller salta snacks och läsk.eller salta snacks och läsk. Det inkluderar raffinerade delar av mat samt tillsatser (mjölkpulver, laktos och kasein istället för mjölk. Veteprotein och gluten istället för vete). Det innehåller också tillsatser som kan finnas i processad mat men det finns mer av detta i den ultra-processade maten. Det handlar om konserveringsmedel, emulgeringsmedel, färgämnen, smakförstärkare används för att imitera original-livsmedlet. Syftet med ultra-processad mat är att skapa en billig, lättillgänglig, smakrik produkt som håller länge. Ofta marknadsförs de intensivt.

Autoimmun handbok – för dig med inflammation, magbesvär, allergi eller autoimmun sjukdom

Maghälsa är nyckeln till ett fungerande immunförsvar. Det går att vända symtom och inflammation till välbefinnande - på helt naturlig väg. Boken beskriver de samband forskningen avslöjat mellan immunförsvar, maghälsa och hormoner.

Här får du lära dig hur du:

  • ska äta för att hjälpa din kropp att läka
  • individanpassar, felsöker och optimerar din kost
  • formar en tarmflora som lugnar ditt immunförsvar
  • testar din tolerans för kolhydrater
  • använder probiotika och kosttillskott för minskade symtom
  • anpassar sömn, återhämtning och fysisk aktivitet för bästa immunhälsa.

Bokens metodik tar sin utgångspunkt i det autoimmuna protokollet (AIP, autoimmun kost), vilket är ett antiinflammatoriskt kostupplägg som redan förändrat livet för tusentals människor med kronisk sjukdom. Tarmirriterande och inflammatoriska livsmedel utesluts för att ge plats åt en individanpassad läkande kost. Boken innehåller även en rad verktyg som du kan använda även om du inte avser att äta enligt AIP. Exempel på det är verktyg för tarmfloran och verktyg för blodsockerkontroll. Du får helt enkelt hjälp att återvinna hälsan med konkreta verktyg, matlistor och inspirerande recept.