Paleo eller stenålderskost är ett sätt att  efterlikna den mat människan ätit under miljontals år. Det vi utesluter är de moderna inslag i kosten som tillkommit nyligen då människan blev jordbrukare och med den industriella revolutionen: processad mat, spannmål, mejeriprodukter, socker och vegetabiliska oljor. I stället fokuserar paleo-dieten på rotfrukter, kött, fisk, skaldjur, grönsaker, frukt, nötter och frön.

Våra gener har utvecklats och anpassats till den mat vi haft tillgång till och generna uttrycks därför optimalt när vi får i oss en kost är anpassad till våra urgamla arvsanlag. Ohälsa och sjukdom är dina geners svar på nya miljöfaktorer och mat som som den inte är anpassad till.  Beroende hur din hälsa idag ser ut kan du behöva vara olika noggrann med din kost. Vi avser här att beskriva några olika inriktningar. Under miljontals år levde människan som jägare och samlare. “Paleo” är en förkortning för begreppet paleolitisk näringslära. I grunden är det en livsstil och ett förhållningssätt till mat och hälsa som är baserad på kvalitén på maten du äter.

Det finns många stora fördelar med att äta på detta sätt. Du kommer snart att märka att du mår och presterar bättre än någonsin. Jämnare och högre energinivåer, lägre kroppsfett, och bättre återhämtning får de flesta. Personer med sjukdomar får ofta en mängd förbättringar av sina symptom. Magproblem, autoimmuna sjukdomar, hudproblem och bristsjukdomar blir i allmänhet bättre eller t o m helt symptomfria. Inverkan på ett flertal allvarliga sjukdomar undersöks just nu i kliniska forskningsstudier. Tusentals personer vittnar om hur deras liv förändrats, när de börjat följa denna livsstil och bland elittränande är detta verktyg på väg att slå igenom. Det här kommer att bli ditt livs bästa investering i hälsa och välbefinnande, om du under utmaningen lyckas lägga grunden till en ny livsstil.

För grundläggande Paleo gäller följande;

JA-listan:

  • Kött, fisk, skaldjur och ägg
  • Grönsaker och rotfrukter
  • Hälsosamma fetter från animaliska källor, kokosfett och ghee (smör utan mjölkprotein)
  • Nötter och frön (ät med måtta)
  • Frukt (ät med måtta)

Nej-listan

  • Inga processade livsmedel – processar gör ju kroppen bäst själv!
  • Inget tillsatt socker.
  • Inget spannmål (vete, korn, råg, havre, ris) eller spannmålsliknande växter  (quinoa, amaranth eller bovete).
  • Inflammationsskapande fetter.
  • Inga baljväxter som kikärtor, vita bönor, svarta bönor (färska bönskidor och färska gröna ärtor är ok vid grundläggande paleo)
  • Inga mejeriprodukter: ost, mjölk, grädde, smör (vissa förespråkare inom paleo inkluderar dock smör)
  • Inget socker (honung kan dock vara ok för sötning i mindre mängd)
  • Inga sötningsmedel. De gör dig sockersugen och bidrar till ökad fettmassa.
Andra närbesläktade kostinriktningar

En lite striktare form av paleo som kallas autoimmun paleo eller autoimmuna protokollet (AIP). Detta är en terapeutiskt verktyg, som syftar till att läka tarmen och tanken är att man senare ska kunna återintroducera livsmedel så att man hamnar antingen sin individanpassade paleokost med naturlig mat. Det finns också en rad andra protokoll med liknande upplägg som grundläggande paleo. Sådana kostinriktningar är exempelvis GAPS, Wahl’s protocol, Primal, Whole30 och LCHF.

Vad är vår kostrekommendation?

8 Comments

  • Mjölk (jag tål inte laktos och mjölkprotein) har varit tabu för mig sedan många år. Socker och gluten har jag slutat med helt sedan några månader redan innan jag läste om AIP. Jag har börjat tillämpa AIP enligt era råd på hemsidan och podden samt er kokbok sedan en tid tillbaka och är nu nära 100% och har sedan någon vecka tillbaks också fått igång min egen produktion av benbuljong och surkål m.m. Tack för ert arbete och era råd.

    Det som tog emot mest och var svårast, var att också sluta med, är havregröt. Nu har jag bara havredryck kvar att sluta med. Kan dock inte se någon bra ersättning. Finns väl bara vatten eller kanske fermenterade drycker, typ bärdryck gjort med ginger bug.

    Frågor: Har förstått att chlorella och spirulina ska undvikas. Vad tycker ni om att använda vissa andra alger eller algpreparat baserade på t.ex. knöltång mm?

    Kan man se fram emot att återintroducera havre vid ett senare tillfälle eller är det kört för gott?

    • Hej Peter,
      Vad roligt att höra att vi har kunnat inspirera med podcasten och du blivit så mycket bättre med hjälp av (autoimmun paleo/AIP)..

      Tack för dina frågor. För enkelhetens skull har vi valt att samla alla frågor och att successivt ta upp dem i podcasten. Men det korta svaret angående havre är att om det känns väldigt viktigt för dig att ha det som en del av kosten kan du mycket väl prova att återintroducera det längre fram när du har mått bra ett tag, och se hur du reagerar. Men att äta det dagligen rekommenderar jag inte. Se också till att välja glutenfri havre.

  • Tack för era insatser med webbplatsen, podden och kokboken. Efter snart tre månader med AIP och regelbunden motion börjar jag märka en rad förbättringar, men vet samtidigt att det fortfarande är en lång väg att vandra … och frågorna är många vilka jag hoppas kan bli bas för ytterligare ett eller annat podd-avsnitt framöver.

    Jag har under många år prövat olika metoder att minska min vikt från 114 kg och lyckats komma ned till 92 – 93 kg. Där har det varit stopp sedan flera år. Alla försök att komma ned till 86 kg, vilket jag känner borde vara min idealvikt, har misslyckats. Under den korta tiden sedan jag startade med AIP hamnar jag nu plötslig på 85 kg vilket jag naturligtvis är glad för. Men samtidigt gör det mig något orolig eftersom kroppsfettet nu är borta och jag helst inte vill tappa ytterligare, gärna uttänjt ”gammal” hud men framför allt inte muskelmassa. Vad göra, förutom att äta ännu mera än vad jag redan gör?

    Bland mycket annat positivt, har ni med ett av flera recept inspirerat och motiverat mig att återupptäcka lever! Har innan dess inte ätit lever under över fyrtio år. Ett halvt kilo lever för mindre än 30,- är en bra bas för mat (middag och frukost/lunch) i två dagar. Det blir flera perfekta måltider med sallad, några portioner grönsaker och kokta rotfrukter av olika slag som man står sig på länge.

    Jag brukar sedan länge riva t.ex. morötter, rödbetor och äpplen och ha några stänk av olivolja och citronsaft på och använda som tillbehör till olika slags maträtter. Är det ur AIP-perspektiv lämpligt att i en sådan ”råkostsallad” även använda andra rötter som t.ex. majrova, kålrot, kålrabbi, gulbetor, palsternackor, riva dessa och blanda med finhackad stjälkselleri, lök och purjölök?

    Hur är det med vattnet man kokar en blandning av rotfrukter i? Är det ur AIP-synvinkel tillrådlig att dricka det eller ha som bas till soppa? Är det positivt eller kokas det ur ämnen från rotfrukterna som inte är lämpliga att få in i sitt system?

    Hur passar kakao och kanel in inom AIP?

    Jag håller just nu på att läsa Tim Spectors bok ”Matmyten”. Det skulle vara intressant att få reda på Karls reflektioner eftersom mycket av det som diskuteras i boken ligger inom hans specialområde.

    • Hej Peter! Härligt att höra att AIP har hjälpt dig att må bättre, och vi blir otroligt glada att höra att vi har kunnat inspirera och motivera dig. Vi ser av din kommentar att du vet att vi av praktiska skäl samlar vi på oss frågor till podcasten snarare än att besvara dem i skrift här på bloggen. Vi förstår verkligen att dessa funderingar dyker upp. Gällande frågan om viktnedgång hänvisar vi till vårt podcast-avsnitt inklusive inlägg om att individanpassa sina kolhydratnivåer. Sedan några snabba svar här, som dock inte får någon lång förklaring här och nu: kakao räknas inte till AIP, Kanel räknas till AIP. Det är ok med viss mängd råkost på AIP, men håll den största delen av dina grönsaker tillagade. Ångkoka hellre än att koka i mycket vatten, så stannar mer näringsämnen kvar. Lycka till framöver!

  • Hejsan!

    Jag har vad både jag och läkare tror är IBS, Samt väldigt dåliga levervärden, som dom trodde någon autoimmun sjukdom kunde ligga bakom innan, men igår sa dom att det nog inte var så. (utredning pågår fortfarande) jag har nu ätit AIP strikt i en veckas tid, men min magen är SÄMRE nu än innan! Är detta vanligt? Att det kanske blir sämre först, för att sen bli bättre? Eller är det något jag fortfarande äter, som gör att magen reagerar så mycket? Står nu i valet i kvalet om jag ska fortsätta med AIP, eller testa vanliga Paleo, eller någon annan diet. Är detta något ni stött på innan, vanligt/ovanligt?

  • Hej Karl
    Har mycket nyligen hittat din och din sambos podd och blev helt slukad i allt ni pratar om. Så e lite sugen på att prova på paleo. Jag har nämligen en mycket känslig mage * mest mot för mycket fett i alla dess former * men klarar av att steka min mat i lite olivolja och e laktos intolerant.
    Saken är den att min mage krasha för 8 dagar sedan och har inte fått behålla något jag ätit alls så min fråga e om denna kost även e lättsmält? Och om risken finns att d kanske kan bli för fett fast d e nyttiga fetter? Tänkte dock köra mest kyckling. Kalkon. Tonfisk och ägg då jag inte e så glad för fisk och lever..
    Och hur strikt ska man vara i början?
    Har även lite plus kilon som jag oxå gärna vill bli av med och måste bli av med då jag har fått stora problem med mitt ena knä med 3 meniskskador och bråskskaada pga av hårda smällar som dom inte vill operera då chansen finns att d ska bli stelare och inte alls bli bra pga att bråket e så pass slitet runtom

    Mvh Emmy

    • Roligt att du känner dig inspirerad att testa paleo. Jag tror att det är en bra idé, men om du har mycket problem med magen kan det vara värt att i inledningsskedet koka alla grönsaker. Fisk och kyckling låter smart för det är mer lättsmält än rött kött. Avvakta med probiotika som surkål tills magen stabiliserat sig. Lycka till!

      • Okej ska prova att äta mer kyckling gillar tyvärr inte fisk..
        Hörde även en podd ni gjorde nu i kväll om folsyra brist och b 12 tyvärr har jag både två finns d något naturligt jag kan äta och få i mig lite mer? * vet inte om d kan bero på att jag fastna med att äta vegetariskt i en lite längre tid för ett tag sedan innan jag blev bättre på att äta mer kött igen jag gillar bägge två lika mycket*
        Mvh emmy

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *