[one_full last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][fusion_text]

Benbuljong är ovanligt rik på mineraler och aminosyror. Den är en särskilt viktig källa till kalcium och aminosyran glycin. Denna aminosyra stödjer matsmältningen och lugnar en inflammerad tarm.
Så gör du:
  1. Samla ihop broskrika ben från kyckling, lamm, eller nöt. Vilka ben som helst går bra egentligen. Jag brukar samla ihop i en fryspåse tills jag har tillräckligt
  2. Lägg benen i en gryta och fyll med vatten tills alla ben är täckta
  3. Tillsätt salt efter tycke och smak. Omkring en tesked per liter vatten brukar jag använda.
  4. Krydda efter tycke och smak. Lagerblad, libbsticka, svartpeppar brukar smaka gott.
  5. Tillsätt tre matskedar citronjuice för att laka ur mer av mineralerna som finns i benen
  6. Koka i tre timmar.
  7. Använd en sil för att separera benen från buljongen och frys in buljongen i lagom mängd föranvändning i framtiden.
  8. Buljongen är mycket rik på mineraler som magnesium och calcium samt aminosyran glycin som är värdefull för tarmen

[/fusion_text][/one_full]